Všetko čo potrebujete vedieť o KonMari metóde

Marie Kondo a jej KonMari metóda sú v oblasti upratovania a organizovania vecí doslova revolučné. Ukazujú ľuďom, ako si poupratovať raz a navždy!


Kto je Marie Kondo?

Marie Kondo je japonská expertka na upratovanie a autorka medzinárodných bestsellerov Kúzelné upratovanie a Upratané!.
V knihe Kúzelné upratovanie spoznáte príbeh Marie Kondo, dozviete sa, ako sa dostala k upratovaniu a detailne sa oboznámite s princípmi upratovacieho procesu známeho pod názvom KonMari metóda.

Kniha Upratané! je ilustrovaná lekcia umenia upratovať a organizovať veci a ide viac do hĺbky KonMari metódy. Nájdete v nej napríklad návod na to, ako presne skladať a skladovať rôzne druhy oblečenia.

Začiatkom roka 2019 sa Marie objavila v hlavnej úlohe seriálu na kanáli Netflix s názvom Tidying Up with Marie Kondo, kde koučovala pomocou KonMari metódy rodiny, manželské páry aj jednotlivcov v procese upratovania domácností zaprataných neporiadkom.


Ako sa stala Marie Kondo expertkou na upratovanie?

Vo svojich knižkách vysvetľuje, ako bola počas svojho detstva posadnutá upratovaním a organizovaním domácnosti. Trávila hodiny vo svojej izbe a skúšala rôzne organizačné stratégie a techniky, z ktorých sa niektoré ukázali efektívne, iné menej. V jednom momente svojho experimentovania si uvedomila, že kľúčom k upratanej domácnosti nie je len veci pekne poupratovať, ale niekedy je potrebné ich aj vyhadzovať. Obzvlášť tie, ktoré “nerobia radosť”. A to sa stalo hlavným cieľom jej práce.

Ako dospelá začala dávať lekcie upratovania v domácnostiach svojich klientov. Výsledky boli úžasné. Odrazu malo o jej služby záujem toľko ľudí, že museli na lekcie upratovania čakať aj niekoľko mesiacov.

S cieľom pomôcť viacerým ľuďom napísala Marie knihu Kúzelné upratovanie a vysvetlila v nej svoju KonMari metódu celému svetu. Zožala obrovský úspech. O pár rokov neskôr vyšla kniha Upratané!


Čo je KonMari metóda?

KonMari metóda je proces upratovania. Vytvorila ho Marie Kondo po rokoch, počas ktorých najprv, ako tínedžerka, skúšala upratovať u nich doma a neskôr aj so svojimi klientmi, ktorým pomáhala zbaviť sa neporiadku a chaosu v domácnostiach.

Jej metóda by sa v skratke dala zhrnúť do dvoch základných krokov:
1. Rozhodnúť sa, čo si ponechať a čoho sa zbaviť.
2. Kam odložiť ponechané veci.

Aby ste celú metódu dôkladne prešli a mali čo najmenšiu šancu vrátiť sa k neporiadku, mali by ste nasledovať tieto kroky:

6 základných pravidiel upratovania

1. Zaviažte sa poupratovať si

V tomto pravidle Marie chce, aby sa jej študenti zaviazali pre KonMari metódu. Ukončiť celý proces upratovania nie je jednoduché, ale keď ho ľudia skutočne dokončia, odmena je obrovská.

2. Predstav si svoj ideálny život

U tých, ktorí sa zaviazali a úplne sa ponorili do procesu upratovania, videla Marie úžasné výsledky. A nebol to len uprataný a zorganizovaný domov.
Vo svojej knižke píše: “Ak si dáte dom do poriadku, pozitívne to ovplyvní všetky ostatné aspekty vášho života – vrátane práce a rodiny.”

Keď si klienti vizualizovali ako by chceli žiť a zamerali sa na to, čo naozaj majú radi, po ukončení upratovania zistili, že sa im zlepšili vzťahy, mali úspech v práci a pustili sa do projektov, ktoré dlhé roky odkladali.
Odstránenie neporiadku zo životov im pomohlo oslobodiť sa a sústrediť sa na to, čo je pre nich v živote naozaj dôležité.

3. Najprv vyhadzuj

Skôr ako sa rozhodnete, kde budete veci skladovať a skôr, ako si kúpite nádoby na odkladanie vecí, treba vyhodiť všetky veci, ktoré nepotrebujete. Procesom vyraďovania by mala prejsť každá kategória vecí vo vašej domácnosti.

Klienti Marie Kondo sa počas upratovania zbavia aj niekoľkých vriec vecí a tým získajú množstvo úložného priestoru. Preto je zbytočné ísť vopred nakupovať úložné systémy a nádoby.

Marie poukazuje aj na to, že venovať príliš veľa pozornosti skladovaniu vecí predtým, než dáte preč to, čo nepotrebujete, môže celý proces upratovania pokaziť.

4. Upratujte podľa kategórií, nie podľa miesta

Klienti Marie Kondo upratujú podľa kategórií, nie podľa miesta. Namiesto toho, aby ste povedali “Dnes idem upratovať spálňu” povedzte “Dnes idem upratovať oblečenie!”

Upratovanie podľa kategórií pomáha klientom lepšie sa rozhodnúť čo si nechať a čoho sa zbaviť, pretože môžu vidieť všetky veci, ktoré majú, na jednom mieste.

Všetky veci jednej kategórie sa dajú na jedno miesto a ich postupným preberaním sa zisťuje, či vám robia radosť alebo nie. Veci, ktoré vám robia radosť si necháte a všetko ostatné, čo vám radosť nerobí a nepoužívate, dáte preč.

Po dokončení upratovania podľa všetkých kategórií by mali mať všetky veci vo vašej domácnosti svoje miesto, na ktorom bývajú odložené a váš domov by mal obsahovať iba veci, ktoré vám robia radosť a ktoré používate.

5. Pokračujte podľa Správneho poradia

Pretože zbavovanie sa vecí je zložité, Marie odporúča pri upratovaní špecifický postup. Začína s vecami, ktorých sa všeobecne zbavujeme jednoduchšie. Veci s väčšou sentimentálnou hodnotou necháva nakoniec, pretože v procese upratovania sa stávame sebaistejšími a na zložité rozhodnutia akoby dozrieme.

Správne poradie upratovania je najprv Oblečenie, Knihy, nasledujú Papiere, potom Rôzne a nakoniec Sentimentálne predmety.

Oblečenie

Keď sa povie KonMari metóda, ľudia najčastejšie myslia na kategóriu Oblečenie. Po tom, ako všetky veci dáte na kopu na jedno miesto a rozhodnete sa, čo si necháte a čo dáte preč, učí Marie Kondo svojich klientov špeciálny spôsob skladania vecí.

Cieľom skladania vecí podľa KonMari metódy je poskladať vec do jednoduchého obdĺžnika tak, aby vedel samostatne stáť bez toho, aby padal.

Oblečenie je potom vertikálne “založené” do zásuvky tak, aby bolo všetky veci pekne vidno.

Ako sa rozhodnúť čo zavesiť a čo poskladať?

Marie odporúča čo najviac vecí poskladať. Robí však aj výnimky. V knihe píše “Zaveste všetky šaty, ktoré vyzerajú, že by boli šťastnejšie zavesené – to sú tie vyrobené z mäkkého materiálu alebo dokonale ušité kusy, ktoré vyslovene protestujú proti tomu, aby ste ich poskladali.”

Osobne rada využívam priestor na vešanie. Vešiam blúzky, košele, jemnejšie tričká, šaty, svetríky a sukne.

Knihy

Knihy sú náročnejšia kategória na ukladanie. Marie argumentuje, že najlepší čas čítať knihu je hneď, keď vás kniha zaujme. Ak kniha leží na poličke už dlho a nebola prečítaná, zrejme ani nikdy nebude.

Tak ako pri každej kategórii odporúča nechať si iba knihy, ktoré vám robia radosť a zvyšok dať preč.

Papiere

Základné pravidlo pri triedení dokumentov podľa Marie je Všetky vyhodiť! Samozrejme, existujú dôležité dokumenty, ktoré si musíte ponechať. V tom prípade ich rozdeľte do dvoch kategórií: Dokumenty, ktoré treba odložiť a Papiere, s ktorými treba pracovať.

Na papiere a dokumenty, ktoré musia byť odložené odporúča používať vertikálny organizér, v ktorom môžu byť dokumenty uložené postojačky a určiť im konkrétne miesto.

Rôzne (japonský výraz Komono)

Do tejto kategórie patria všetky veci, ktoré nespadajú do kategórie Oblečenie, Knihy, Papiere a Sentimentálne veci. Môžu to byť kuchynské potreby, káble, kozmetika, potreby pre domácnosť alebo elektronika.

Marie odporúča ten istý spôsob pre každú jednu podkategóriu: dať veci na jedno miesto, zobrať každú jednu vec do ruky a povedať, či vám robí radosť alebo nie. Ak vám radosť robí, ostáva. Ak nie, Marie odporúča poďakovať sa veciam za to, že vám poslúžili a dať ich preč.

Kategória Rôzne je najrozsiahlejšia, preto sa nezľaknite a postupujte systematicky podkategóriu za podkategóriou.

Sentimántelne predmety

Na záver nám už ostáva len kategória Sentimentálne predmety. Na konci je preto, lebo k týmto spomienkovým predmetom máme emocionálny vzťah a je ťažké sa s nimi rozlúčiť.

Ak si prejdete celý upratovací proces, kategóriu za kategóriu, v tejto poslednej fáze bude vaša schopnosť rozhodovať sa, čo vám robí radosť a čo nie, veľmi dobrá.

Marie na tému sentimentálne predmety píše: “Tým, že manipulujete s každou sentimentálnou položkou a rozhodnete sa, že sa jej zbavíte, sa zároveň vyrovnávate so svojou minulosťou”.

6. Pýtajte sa, či vec vo vás vyvoláva radosť

Nezáleží na tom, ktorú kategóriu práve upratujete, Mariine kritérium č. 1 pri rozhodovaní, či si vec nechať alebo vyhodiť je, či ” daná vec vyvoláva radosť” (spark joy).

Určiť to na začiatku môže byť zložité. Je to subjektívne, pretože v každom vyvoláva radosť niečo iné.

Najlepší spôsob, ako sa to naučiť a identifikovať, čo vo vás vyvoláva radosť a šťastie, je zobrať si dve rozdielne veci a porovnať ich. Uvedomiť si, čo pociťujete pri veci, ktorú máte jednoznačne radi a na druhej strane pocity pri veci, ktorú nenosíte, lebo ju nemáte radi.

Čím dlhšie budete upratovať kategóriu za kategóriou, tým jednoduchšie bude zistiť, čo vo vás vyvoláva radosť a čo nie.

Ako dlho trvá upratovanie podľa KonMari metódy?

Marie zdôrazňuje, že ak chcete zažiť “dramatickú zmenu”, upratovací proces musíte dokončiť rýchlo.

Na dĺžku celého upratovacieho procesu majú vplyv mnohé faktory. Napr. koľko ľudí žije v domácnosti alebo koľko haraburdia a neporiadku treba upratať. Marie hovorí, že väčšina jej klientov dokončí proces do šiestich mesiacov, prípadne aj skôr.

Naozaj KonMari metóda funguje?

Odkedy som prečítala knihu Kúzelné upratovanie, moja domácnosť prešla mnohými zmenami. Začala som sa na veci ináč pozerať. Niektoré veci, ktoré som dlhé roky “tolerovala” som jednoducho dala preč. Moju domácnosť s deťmi som zjednodušila a sústredila som sa na to, čo je dôležité. Myšlienky KonMari metódy vštepujem aj mojim deťom a učím ich, že menej je viac a že o veci, ktoré vlastnia, sa musia starať. Veľké upratovanie malo vplyv aj na moje nakupovacie návyky.

Niektoré pravidlá KonMari metódy sa mi zdali na začiatku “zvláštne”. Keď som však knižky prečítala viackrát a praktizovala metódu doma aj u mojich klientov, začalo mi všetko dávať zmysel. V knihách a v učení Marie Kondo som našla odpovede na mnohé otázky a našla som v nich aj samu seba.

Zmena myslenia

Páči sa mi, že KonMari metóda kladie dôraz viac na to “čo si nechať” ako na to “čoho sa zbaviť”. Ide o malú zmenu mysleniu, ale veľmi dôležitú!

Sústrediť sa a vybrať si len to, čo mám naozaj rada a používam je veľmi oslobodzujúce. Pomohlo mi to oslobodiť sa z pasce “… ale čo keď jedného dňa”.

Vertikálne ukladanie vecí do zásuvky

KonMari metódu skadania vecí som začala aplikovať v roku 2015, hneď ako som si prečítala knižku Kúzelné upratovanie. Odvtedy ju používam a teším sa z toho, ako sú vďaka tomu moje veci v zásuvkách prehľadne a úhľadne usporiadané. Všetko nájdem jednoducho, nemusím nič hľadať. Zvykli si na to aj moje dve deti, ktorých väčšina oblečenia sa vďaka tomuto prístupu vošla do jednej komody.

Vďačnosť

Aj keď mi zo začiatku predstava ďakovať veciam pripadala zvláštna, akt ďakovania sa mi veľmi páči. Učí nás to byť vďačnými za všetky veci, ktoré máme a ktoré nám slúžia. A keď doslúžia, je čas rozlúčiť sa s nimi a poďakovať im za ich službu. Inšpirovalo ma to a uvedomila som si, že vôbec nie je na škodu, keď každý z nás zaimplementuje do svojho života viac vďačnosti.

Len veci, ktoré “vyvolávajú radosť” (spark joy)

Priznávam, že nie všetky veci v mojej domácnosti vo mne vyvolávajú radosť. Do tejto kategórie však radím aj veci potrebné a pre mňa užitočné.

V knihe Upratané! to Marie Kondo vysvetlila na príklade vysávača, ktorý tiež môže vyvolávať radosť. Nie preto, že by sme radi vysávali, ale preto, že máme radosť, keď sú naše podlahy čisté.

V knihe Kúzelné upratovanie je Marie dôsledná v opisovaní svojej metódy a nabáda k dodržiavaniu všetkých pravidiel. V druhej knihe Upratané! pripúšťa, že upratovanie môže byť častokrát komplikovanejšie a zložitejšie, pretože sa musíte vysporiadať aj s inými problémami, ako sú napríklad “neporiadni členovia rodiny”, avšak povzbudzuje: „Dokonca aj keď zlyháte, nebojte sa – váš dom sa nezrúti!“

 

“Keď to myslíte s uprataním vášho domovu vážne. Tak toto sa vám bude páčiť.